Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.11.2007 15:29 - Линч лично
Автор: artdnes Категория: Изкуство   
Прочетен: 5522 Коментари: 24 Гласове:
0

Последна промяна: 12.11.2007 15:30

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Дейвид Линч беше в България, за да положи първата копка на „Училище и Университет за Непобедимост на България”, която фондацията му - „Основано на съзнанието образование и световен мир”, финансира.

За щастие, посещението му съвпадна с Киномания 2007 и режисьорът се съгласи на поредица интервюта с медии, среща-разговор с почитателите си и раздаване на автографи върху книгата си – "Да уловиш голямата риба" - след прожекцията на документалния филм - "Линч", включен в програмата на световната кинопанорама.

Не без усилия и помощ от организаторите на посещението му, успяхме да се срещнем и да поговорим с един от най-култовите съвременни кино-режисьори. Излишно е да казвам колко се развълнувах. И колко ми беше приятно.

Хубавото е, че и на него му беше забавно. Той е спокоен човек, по-скоро тих американец, отколкото американски психар. Обича да ръкомаха и да описва особени спирали с ръце, движейки пръстите си все едно свири на пиано. Смее се с цяло гърло. И гледа право в очите. Ето какво казва, докато го прави...

Кога и защо трансцеденталната медитация стана лична ваша кауза?

Не я възприемам толкова като мисия. Говоря на хората за нея заради значението, което мисля, че има за мира по света. Освен това вярвам в образованието, базирано върху възможностите на съзнанието. Много години просто си медитирах и си вършех моите неща. Разбира се, когато хората ме питаха, говорех за това. Но не и публично.

А кога стана публично? Все пак е много лично...

Да, лично е. Но чух за групите за мир и си помислих, че наистина това би могло да е  начин за постигането му. Никой не беше чувал за тях, никой не слушаше хората, които говореха и никой не ги подкрепяше. Реших, че е време да кажа нещо, базирано на собствените ми изживявания. Хората трябва да чуят за трансцеденталната медитация от някой, който я практикува от много време и може да потвърди от личен опит, че е реално нещо. И започнах да говоря...

Случиха се ужасни неща с децата по университетите и училищата в Щатите. Тогава реших да направя фондация и да дам възможност на всеки студент, където и да е, да може да я практикува. Сега цели училища я поискаха в програмата си. И това е прекрасно.

Мислите ли, че е възможно по света да има мир?

Да. Със сигурност.

Въпреки откритията на квантовата физика, все още много хора отказват да повярват на новите теории за света. Не мислите ли, че ще е трудно Земята да стане мирно място при условие, че интересите на големите сили са да има войни...

Разбира се, че не може всички да повярват, но и не е нужно. Мисля, че това, което ще стане, включва в себе си тази невъзможност. Трябва много малък процент да повярват в положителния ефект на трансцеденталната медитация. И да я правят в група. Така групата става дом на силата, която медитацията има над човека.  И всички хора извън групата ще се докоснат до ефекта.

Представи си го така: ако хората живеят в тъмнина, те не могат да вярват в Слънцето, защото не са го виждали никога. Но група от хора може да се събере и да практикува техника, с която да вика Слънцето. Всички казват “не, не може да стане, не е възможно”.

Но групата се събира и кара Слънцето да изгрее. Тогава всички виждат светлината и топлината. За това става дума.

Има нужда само от 1% от населението да практикува трансцеденталната медитация, за да е успешно това, което ти наричаш трудно. Един процент! За България това са 3 хиляди човека – нищо! Така че предпочитам хората да си казват: “Ок, не вярвам, но ми се иска да е вярно, надявам се да е така, и затова ще подкрепя групата”.  Така си казах аз и я подкрепих.

Идеите за медитацията звучат малко невероятно на хората. Дори на вашите фенове, които са гледали всичките ви филми и са чели книгата. Защото, например секуларизацията е много типичен процес за западния свят, където сте популярен. Има ли рационални аргументи и доказателства за положителните ефекти от медитацията? 

Когато наистина трансцедентираш, ти откриваш дълбоките нива на живота. Много хора правят съвсем различни видове медитация и всички описват горе-долу едни и същи усещания. Всички са потопени в красота. Но си права - красотата е много относителна.

Сега, с уредите за отчитане на мозъчната дейност, може да бъде показано дали някой наистина е потънал в чистото общо съзнание. Учените го знаят, защото, ако е така, изведнъж и четирите мозъчни дяла започват да действат кохерентно. Това е единственото време, в което целият мозък е в кохеренция.

Направени са експерименти с различни видове медитация – някои за концентрация и тогава работи дялът, който отговаря за концентрацията, или за памет - и работи паметта. Нo единствено при трансцеденталната медитация всичко работи едновременно и в синхрон.

Мисля, че е много важно, че науката е открила начин да докаже и установи с научни методи какво се случва. Защото хората не могат да повярват на субективните страни, но могат да видят как на практика всичко това се случва, то е обективна реалност, доколкото изобщо такава съществува. Преди това е бил просто мистицизъм. Сега е научен и дори медицински факт.

Казахте, че не вярвате, че изкуството може да бъде терапия. Наистина ли никога не сте се освобождавал от различни “демони” чрез филмите си?

Хората правят изкуство по много различни причини. За мен изкуството е форма на удоволствие. Да улавям идеи и да ги претворявам в една или друга форма и медия. Това е абсолютно, огромно удоволствие. И не мисля, че има нещо общо с терапията.

По-скоро - с любовта към идеите, формата, процеса на творене и резултата. И желанието да го правя отново и отново. Всяка от формите – кино, рисуване, скулптура, музика, са сами по себе си ужасно дълбоки и прекрасни светове, които си заслужава да откриваш и изживяваш. И наистина е огромно удоволствие.

Казвате, че правите филмите си, изцяло базирайки се на идеите. А какво идва след това - мястото, историята, сценарият или актьорите?

Обикновено идеята носи в себе си някои от тези неща – например мястото и героите. Така че последното е просто концепцията. Аз лично първо пиша идеята и то по такъв начин, че като я чета, да си спомня цялото усещане от момента на хрумването.

След това, ако е кино-идея и има герой, търся актьор, който най-добре да пасне на конкретния персонаж. И след това, по време на репетиции, зная какъв е персонажът, говоря и репетирам с актьора и в един момент той казва “Да, разбрах го” – идентифицира се с героя си, влиза в роля.

Всичко, което трябва да направиш оттук нататък, е да преведеш идеята на кино език, да я направиш кино. Но идеята е всичко.

Открил сте странното в света много отдавна. Сега вече търсите ли го, или то просто ви се явява?

Дори не мога да кажа, че точно съм открил странното в света. Светът е ужасно странен и странното си е навсякъде. Понякога то ми донася някаква идея. Или по-скоро – провокира раждането на такава – нещо като дежа-вю.

Но не става дума за нещо, което си видял, а по-скоро нещо, което изглежда не е оттук, нещо, което е отвъд рационалното, усещаш го и то води за ръка идея. Светът ти говори на своя си език. Просто трябва да можеш да го чуеш и разбереш.

Често ме питат, след като съм толкова щастлив от медитацията, защо правя такива мрачни филми. Светът ми говори така. В него има не само странно – има тъга, абсурд, объркване, радост и мъка. И киното го копира. Моето кино е отражение на света.

Това означава ли, че може някой ден да направите и забавен, позитивен филм?

Хаха, кой знае....

На разговора с почитателите казахте, че има различни състояния на човешкото съзнание – сънуване (dreaming), будно състояние, сън (sleeping), медитиране. Но също така често казвате, че всички ние “Живеем в сън” (We live inside a dream). Какво имате предвид?

Всъщност, има много повече от 4 състояния на съзнанието. Например седмото е колективно съзнание. Всеки човек е част от колективното несъзнавано. Така погледнато, всеки притежава в себе си общостта.

Така или иначе, виждам фразата “Живеем в сън” в контекста на съзнанието. Най-простото сравнение е с HІO. Молекулата на водата може да бъде в течно, твърдо и газообразно състояние, но самата молекула си в винаги една и съща. Така са и хората...

Това по някакъв начин изглежда като препратка към Юнг, Фройд или Лакaн – много хора разглеждат вашите филми като излюстрация на различни школи в психоанализата...

Това е супер, обаче наистина не ме касае. Аз се интересувам само и единствено от идеята. Всеки ден ми идват много идеи, но в някои от тях се влюбвам. И заради тях, и заради начина, по който киното може да ги покаже и претвори - затова живея.

И когато хората видят какво се е получило, те веднага започват да я обсъждат  - “О, може би това означава това, а онова – онова”. И всеки гледа идеите и тълкува значението им за себе си.

ОК, тогава да пробваме така: Ситкомът със зайците в Inland Empire е абстрактна идея. Какво е неговото значение за вас, този път – като зрител?

Хаха, тайна. Всъщност, наистина не мисля, че изобщо трябва да говоря за филмите си. Те са такива, каквито са. Не трябва да ги тълкувам. Ситкомът има значение за мен, аз знам какво е, но не го казвам. Киното не е за тълкуване, а за гледане.

Той е една абстракция и точно това е, което харесвам – всеки да има собствено тълкуване, различно от моето. В киното, ако става дума за конкретна история, са много малки вариациите в интерпретацията. Ние не сме еднакви на повърхността. Но в единното поле сме еднакви. Ние сме едно голямо семейство, просто не го знаем още.

В крайна сметка обаче, филмът е важен на ниво разум. Не аз да говоря за него. Езикът е киното. Съобщението е киното.

Ако има книга, която много харесваш, но имаш въпроси около нея, искаш да ги зададеш... Обаче авторът е отдавна умрял. Какво правиш? Не можеш да го изкопаеш. Намираш отговорите за себе си. И може с времето, с живота, те да са различни. Книгата е важна.

“Inland Empire” е революция в киното. А дигиталното снимане е шанс за младите режисьори да снимат евтино проектите си и да осъществят идеите си. И въпреки това, повечето от тях се оплакват, че нямат пари за лента и не желаят да правят нищо, докато не си осигурят лента... Какво бихте ги посъветвал? В книгата си твърдите, че за вас лентата вече е минало и едва ли ще се върнете на нея...

Ами, те ще си мечтаят за лента и ще снимат веднъж. И след това ще кажат “Оу, да. Дейвид каза, че е тежко, Дейвид каза, че е трудно, Дейвид каза, че е бавно и сега с удоволствие ще се върна към дигиталното снимане”. Хахахаха.

Бил сте художник много преди да започнете да снимате. Но филмите са това, с което ви познават повечето хора. Каква е ролята на другите изкуства в живота ви сега?

О, огромна. Всъщност, в най-близко настояще е главна. Защото започнах да рисувам едни нови неща преди да тръгна на това пътуване. И сега, макар че ми е приятно да помагам на тази кауза, която е прекрасна, всъщност нямам търпение да се върна и да продължа...

И последно - знаете, че Туин Пийкс беше много популярен тук. Един приятел ми каза: Хм.. значи той стресира цялото ни поколение, не можехме да спим, а сега идва да лекува стреса, питай го какво мисли за това!

Хаха, да, точно така е! Честно би било да подкрепя Центъра тук, след като имам лична заслуга той да е пълен с хора от твоето поколение. Дължа го на българския народ - след като съм му създал стресиращи обстоятелства, да се опитам да му върна частица спокойствие, хаха.



Тагове:   линч,


Гласувай:
0
0



1. анонимен - от Петков
12.11.2007 19:35
Какви извращения ражда бездуховността, а... Лица като Линч, искам да кажа.
И се увеличават, от поколение на поколение - експоненциално.
А някой чул, че еди си кой бил култов и побързал да се включи в култа. Да, совите не са това, което са, но по други причини. А тях лица, ръкомахащи като пианисти не могат да ги обяснят. На тях им дай да творят.
За да ме разберете, ще кажа само, че порнозвездите, чифтосващи се с магарета, са също "новатори" и "творци"
Тих ужас... вие сте на ход.
цитирай
2. анонимен - Това, че не харесваш
12.11.2007 21:32
Линч и творчеството му си е твой проблем, ако обичаш, не го натрапвай! Да не би Пикасо да се е разбирал, когато е правил картините си? И дори да се е разбирал, да не би случайно и ти да го разбираш напълно? Не! 100% не! Но възприемаш и обработваш по някакъв начин визуалните данни на картините му, и това пробужда нещо у теб. По същия начин е и с филмите на Линч. Щом не те кефят, прав ти път, жив и здрав, аре бегай, майната ти, ама не плюй против това, което някои хора харесваме!
цитирай
3. анонимен - Петков
12.11.2007 22:15
Странно е,че споменаваш Пикасо, защото аз се съмнявам, че си виждал или виждала някоя от тях на живо, може и да си, всъщност. Ако си, със сигурност може и да си си задал(а) въпроса: абе аз ли не съм наред, художникът ли, или онзи, който го е назначил за гений. Вярвай ми, че много от големите имена са силно надценени и съвременният почитател застава пред тях именно с идеята, че ВЕЧЕ ги харесва.
Далеч съм от мисълта да се считам за по-умен от Пикасо, Модриян, Шагал и пр., но нека не забравяме, че те са живели във време, когато митове са били създавани от всяка свирка и хората са имали нужда от неразбираеми титани, за да се почувстват по-умни. Вярвай ми, картините на повечето модерни художници изглеждат неизмеримо по-добре на ЕКРАНА на компютъра с резолюция под 100 пиксела, отколкото в действителност. Един вид, обвити са с легенди, които ни пречат да ги видим в действителност и да ги преценим според собствения си вкус, а не през цедката на онова, което се смята за тях. Не ме разбирай погрешно, те са новатори и в това е гениалността им - че са се сетил да разчупят стереотипа. Но изкуството продължава да търси, докато критиката застива в определена възхитена /или отхвърляща/ поза.
Така стигаме и до онова, което мисля аз ЛИЧНО за Линч, чиито филми будят у мен само досада. Е, пак е по-добре от ония филми, които ми донасят позивни за връщане. Впрочем, Умберто Еко, например, се е изказал доста изчерпателно и точно за всички тези "творци", които "творят" поредния "писък" на модерното "изкуство"

цитирай
4. анонимен - Всъщност,
12.11.2007 22:21
първата ми критика се отнасяше най-вече към "Училището и Университета за Непобедимост на България". В случая творчеството на този гений беше ирелевантно. Повече исках да споделя неприязънта си към всички онези "ню ейдж" изцепки, с които тепърва ще размътят главата на малкото останали нормални хора у нас.
цитирай
5. анонимен - New Age
13.11.2007 09:44
Петков, съжалявам, че първи трябва да ти съобща новината, но ти си аут -- изчезващ вид! Welcome to the new age of the aquarius :-))

Скоро и тук като в Лондон в кафенетата ще чуваш от съседната маса хора, които споделят същностни неща от живота си. Мдам... неизбежно е.

cheers,
</wqw>
цитирай
6. анонимен - Петков
13.11.2007 12:16
Емикеланджело, съгласен съм донякъде с това, което казваш, макар че бихме могли да си поспорим напоително по темата.
Само да вметна, че и ти не би могъл да си сигурен как и защо Пикасо е "решил" или "почувствал", че трябва да прави това или онова, нали.
А иначе Линч е фактор, така е. И не му пука дали аз го харесвам или не.

Колкото до ейдж ъф акуериъс, доста хора го чакат още от 60-те и така и не са го дочакали. Последните сведения ни съветват да разточим баницата за 2150 година :-)) На доживелите дотогава: честито. И все пак да попитам, какво ще стане, когато, аджеба, настъпи Водолеят. Ще плеснем с ръце и ще се прегърнем ли?



цитирай
7. анонимен - Петков
13.11.2007 13:03
Впрочем, доста от големите художници, особено на 20 век, а и Пикасо, ако не се лъжа, той не ми е толкова познат като персона, са търсили именно разумно, т.е. научно обяснение за творбите си, говорим за визуалното изкуство. А чувството, в един по-широк аспект, е също част от разума, но това е спорно твърдение, разбира се.

А ако си спомняте един друг доста култов прокламатор на Ню Ейдж - Пако Рабан, ще се сетите как той стана за смях на целия свят, когато обяви, че станцията Мир ще падне върху Париж и посъветва парижани да си плюят на петите, както сам той направи.

Хайде, стига вече от мен, да не обсебваме блога на авторката.
цитирай
8. zari - Един перфектен и фин механизъм за манипулация е
13.11.2007 16:11
"Ню ейдж" или "Нова Епоха", чийто ярък представеният Линч, този "велик архитект" - циник! Използва нашата доверчивост за пъкленските си планове: училище или Университет на лъжата, дискомфорта и гибелта!
Подписвам се под всяка моя дума с пълната отговорност, че не съм фанатик.
цитирай
9. ahmeddogan - zari
16.11.2007 10:27
vie ste epilep-tik:)
цитирай
10. savov - Lin4 e naistina kultov rejisior. ...
20.11.2007 15:40
Lin4 e naistina kultov rejisior. Moje bi ne dostata4no komersialen i ne vinagi razbran ot masovia 4ovek, no kulta se sazdava ot obiknoveno po-malki grupi, no verni posledovateli. Negovoto tvor4estvo e cini4na groteska na jivota v dne6nia sviat. Silno poslanie i duhovna visota.
цитирай
11. анонимен - GtfIcpmSuDUBYNJffbP
24.05.2011 06:39
YouВ’re on top of the game. Thanks for sahinrg.
цитирай
12. анонимен - oTBSZnbLAfuHF
24.05.2011 16:53
BION I'm imrpseesd! Cool post!
цитирай
13. анонимен - sODKWfNH
25.05.2011 14:07
2tREW4 <a href="http://vufqjxpqeadb.com/">vufqjxpqeadb</a>
цитирай
14. анонимен - VFkMRQlSMGirxVygaf
25.05.2011 17:19
BION I'm irpmessed! Cool post!
цитирай
15. анонимен - ngBYHrVf
25.05.2011 17:53
UNDmbA , [url=http://duyhuvzjavjm.com/]duyhuvzjavjm[/url], [link=http://iabasebnbhda.com/]iabasebnbhda[/link], http://jxfyelotfacp.com/
цитирай
16. анонимен - UgnMWsnDzFCvyr
25.05.2011 19:09
PDeGAw , [url=http://ocbcpcmemyio.com/]ocbcpcmemyio[/url], [link=http://jhbhnwnymzqg.com/]jhbhnwnymzqg[/link], http://jnbccflccmhn.com/
цитирай
17. анонимен - vLeTsOikdoE
26.05.2011 13:25
vGWMCh <a href="http://iwjxmmtqewdi.com/">iwjxmmtqewdi</a>
цитирай
18. анонимен - RTMTaAyjxs
26.05.2011 20:12
MBTAoZ , [url=http://owymefsmonoh.com/]owymefsmonoh[/url], [link=http://kcnuodnvkyfr.com/]kcnuodnvkyfr[/link], http://omkfbtvtbysf.com/
цитирай
19. анонимен - wZjWHdIKts
28.05.2011 14:17
8iTK6x <a href="http://weuscdrjswvh.com/">weuscdrjswvh</a>
цитирай
20. анонимен - LdMaVDuQi
28.05.2011 14:33
Mk61Hu <a href="http://gnodpoceayrx.com/">gnodpoceayrx</a>
цитирай
21. анонимен - bZztgFgql
28.05.2011 18:26
F4ah5m <a href="http://xbhchyktsfqz.com/">xbhchyktsfqz</a>
цитирай
22. анонимен - kCcnISeAFSGTxGGpkK
31.05.2011 17:43
vs1Fi6 , [url=http://lguobpzarsyl.com/]lguobpzarsyl[/url], [link=http://prsklnyjfssj.com/]prsklnyjfssj[/link], http://ontzjnxlkwkp.com/
цитирай
23. анонимен - mGpjtRsNLWA
31.05.2011 18:04
dfqcnf , [url=http://xquoevwvesdq.com/]xquoevwvesdq[/url], [link=http://znykrcttfqay.com/]znykrcttfqay[/link], http://vklosuzjvzxc.com/
цитирай
24. анонимен - qDilbXdvxGQKCVtzY
01.06.2011 13:14
PtN2je , [url=http://rblphojzemjp.com/]rblphojzemjp[/url], [link=http://hutiecwraiox.com/]hutiecwraiox[/link], http://esdtjbrkguir.com/
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: artdnes
Категория: Изкуство
Прочетен: 1687188
Постинги: 742
Коментари: 2626
Гласове: 2205