Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.07.2009 10:10 - Откъс от романа на Джаклин Сюзън „Долината на куклите”
Автор: artdnes Категория: Изкуство   
Прочетен: 5739 Коментари: 12 Гласове:
0



Дженифър

 

 

Декември,

хиляда деветстотин четирийсет и шеста

 

Дженифър се бе покачила на стол и се опитваше да изблъска кутията за шапки на най-горната полица на гардероба; внезапно два куфара полетяха надолу и замалко не улучиха главата й.

- Положението с гардеробите е отчайващо - изстена красавицата.

Ан й помогна да върне куфарите обратно и каза:

- С удоволствие бих ти отстъпила моя гардероб, но е пълен с дрехите, които непрекъснато ми подаряваш.

- Нима управата на хотела си въобразява, че може да се живее нормално само с два мизерни гардероба? Ах, защо Адел не се омъжи за английски лорд и не си остана в Лондон? Господи, колко ми липсва предишният апартамент!

- Не се оплаквай, Джен. Гардеробите не са малки - просто дрехите ти са прекалено много.

- При това не харесвам нито един тоалет.

- Джен, да не си посмяла да купиш още нещо! Струва ми се, че съм най-елегантната жена в града, защото ми подаряваш всяка рокля, която си носила само веднъж. Лайън не може да се начуди на тоалетите, с които се появявам всеки ден.

- Ако Тони ми подари ново палто за Коледа, ще получиш онова, което нося сега.

- Но нали си го купи миналата година?

- Мразя го, защото ми напомня за принца. Освен това дивата норка ще подхожда повече на косите ти - предпочитам черна.

- Тогава ще ти го платя.

- Не ставай глупава!

- Имам пари, Дженифър. Хенри вложи парите от пръстена, а не забравяй и завещаните ми дванайсет хиляди долара.

- Е, как върви пазарът?

- Получихме едва двайсет хиляди за пръстена, въпреки че струвал много повече. Хенри инвестира сумата в "А. Т. & Т." Акциите не са се покачили кой знае колко, но получавам прилични дивиденти.

- В никакъв случай не продавай акциите си.

- Намерил кой да ме учи. През този месец снимките ти са публикувани във "Вог" и в "Харпърс", но не си спестила нито цент. Джен, сигурно печелиш цяло състояние, откакто подписа договор с агенцията "Лонгуърт", но харчиш всичко за дрехи. Нямаше да ме е яд, ако поне ги харесваше.

- Как да спестявам, когато всичките ми пари отиват за дрехи и за издръжката на майка ми? От манекенството изкарвам едва триста-четиристотин долара седмично. Не, заложила съм всичко на Тони. Вече съм двайсет и шест годишна и не разполагам с много време. Той харесва тоалетите ми, а пресата ме нарича най-обаятелната жена. Ето къде са инвестициите ми - залагам всичките си пари на Тони. Ако ми предложи да се оженим, животът ми ще бъде осигурен.

- Какво общо има бракът с коженото ти палто?

- Нося го повече от година - всички са ме виждали с него. Ако се омъжа за Тони, ще притежавам цяла дузина. А пък ти има дълго да чакаш, освен ако книгата на Лайън се окаже изключителен бестселър.

- Стискам палци... Лайън я свърши миналата седмица.

- Чудесно - сега може да се ожените!

Ан се засмя и отвърна:

- Нещата са много по-сложни. Необходимо е някой издател да се заинтересува от книгата. Лайън даде ръкописа на Бес Уилсън, която е известен литературен агент. Ако тя го хареса и се съгласи да посредничи, половината работа е свършена. Издателите обръщат повече внимание на ръкописите, представени от Бес Уилсън.

- Кога ще научите резултата?

- Всеки момент. Лайън се надява на отговор преди Коледа... Ей, Нийли заседна - Ан се втурна към грамофона и премести иглата.

- Направо си я изтъркала от слушане - присмя се Дженифър.

- Страхотна е - гордея се с нея. Изгарям от нетърпение да видя филма й.

Дженифър затвори с трясък вратата на гардероба и попита:

- Имаш ли нещо против да спра грамофона? Искам да почета.

Ан спря плочата и възкликна:

- Наближава два. Хайде да си лягаме.

- Пречи ли ти нощната ми лампа?

- Не, но се притеснявам, че спиш толкова малко. Понякога се събуждам посред нощ и забелязвам, че те няма в леглото.

- Отивам да пуша в хола, за да не те безпокоя.

- Заради Тони ли се тревожиш, Джен?

Красавицата вдигна рамене и отвърна:

- Донякъде... но повече от година не мога да спя. Всъщност наистина се притеснявам заради отношенията ми с Тони. Научих, че през февруари заминава за Калифорния за някакво радиошоу.

- Може би преди това ще ти предложи да се ожените?

- Никога няма да го направи, защото Мириам се е лепнала за нас като гербова марка. Когато сме сами, мога да го накарам да изпълни всяко мое желание, но оставаме насаме единствено в леглото. Съгласи се, че не мога да скрия мировия съдия под завивките.

- Защо не се ожените тайно?

- Мислила съм и за това - винаги можем да заминем за Мериленд. Но Тони ми създава страхотни проблеми - обещава ми всичко, докато сме в леглото, а сетне се подчинява единствено на Мириам. - Дженифър прекъсна монолога си и се отправи към банята. - Хайде, заспивай и не се притеснявай. Все ще измисля нещо.

- Гледай да заспиш - посъветва я Ан, докато оправяше възглавницата си.

- Ще се опитам, но първо трябва да направя упражненията си и да намажа атрибутите си - отвърна Дженифър.

Затвори вратата на банята и уморено извади бурканчето с кокосово масло, сетне внимателно огледа лицето си под силната светлина на лампата. Под очите й се оформяха една забележими бръчици. След четири години ще навърши трийсет! Шоуто щеше да продължи до юни, но участието й в него бе продължило година, без да се случи нищо особено. Е, все пак филмовото студио й предложи договор, но ако го приеме и последва Тони в Калифорния, никога не ще успее да се омъжи за него. Дали ще му липсва, ако замине сам? Глупости - Мириам ще се погрижи да е заобиколен от красиви момичета. Красиви млади момичета!

Наистина Тони я смята за двайсетгодишна, но навярно ще разбере измамата, ако я сравни с някое младо девойче. Напоследък Мириам я гледаше много особено, задаваше странни въпроси и се опитваше да я хване в лъжа, като разпитваше за годините, прекарани в Швейцария. Слава Богу, че Тони не е особено интелигентен. Дженифър внезапно се замисли и си каза, че навярно не е безкрайно глупав - просто Мириам не му позволява да се прояви. Тони беше прекрасен певец и веднага долавяше всяка фалшива нота. Не, сестра му явно не му дава възможност да мисли. Ах, ако не бе Мириам! Дженифър постави крем под очите си и си каза, че непременно трябва да заспи. Върна се в стаята и забеляза, че Ан вече се унася. Настани се в леглото и угаси нощната лампа.

Измина повече от час, но сънят не идваше - явно й предстоеше нова безсънна нощ. Тихо се измъкна от леглото и отиде в хола. Имаше начин да заспи, но малко се страхуваше. Извади от чантата си шишенцето и се втренчи в малките червени капсули. Ирма й ги даде снощи и каза: "Изпий само една и ще спиш с часове."

Лекарството се наричаше "Секонал". Ирма й даде само четири таблетки. ("Не мога да ти отпусна повече, защото са по-ценни от злато.") Тя бе момичето, което замести Нийли. Твърдеше, че малките червени "кукли" са спасили живота й. ("На драго сърце щях да ти дам повече, Дженифър, но трябва да си намериш рецепта. Отпускат ми само десет таблетки седмично.")

Дали да ги опита? Изпитваше страх, като си представеше, че мъничката червена капсула е в състояние да я приспи. Дженифър отиде в малката кухня и си наля чаша вода, сетне се втренчи в хапчето. Сърцето й биеше лудо при мисълта, че ще погълне наркотик. Глупости - Ирма взимаше по една таблетка всяка вечер и се чувстваше отлично. Беше й обяснила, че започнала да ги гълта, защото се страхувала дали ще получи ролята. Оттогава бяха изминали седем месеца, но Ирма все още бе нервна. ("Имам чувството, че непрекъснато ме сравняват с Нийли. Албумите й имат страхотен успех.")

Дженифър си помисли, че една таблетка няма да й навреди. Погълна я, върна шишенцето в чантата си и побърза да си легне.

Кога ли ще усети въздействието на лекарството? Все още се чувстваше напълно бодра. Чуваше равномерното дишане на Ан, тиктакането на будилника върху нощното шкафче, шума на колите по улицата - всъщност всички звуци й се струваха прекалено силни.

Изведнъж усети, че хапчето започва да действа. Чувстваше се великолепно, тялото й бе леко като перушинка, мислите й се объркаха... ще заспи... ще заспи... благодарение на червената кукличка...

На другия ден Дженифър посети лекаря на Хенри, но той категорично отказа да й предпише мечтаните таблетки, като й съобщи, че здравето й е цветущо. Препоръча й да намали кафето и цигарите и заяви, че явно организмът й не се нуждае от сън.

- Сбъркала си - така никога няма да получиш секонал - й обясни Ирма след няколко дни. - Първокласният лекар никога няма да ти го предпише. За предпочитане са шарлатаните, които не страдат от морални задръжки.

- Но къде да ги търся? Ирма, спах четири нощи подред, благодарение на благословените червени "кукли" - чувствам се на седмото небе. Откакто ги свърших, не мога да мигна.

- Отиди в Уест Сайд и потърси някой третокласен хотел - непременно ще забележиш табелката на лекар. Но не бива веднага да искаш рецепта. За всичко си има установен ритуал. Излъжи, че си от провинцията и в никакъв случай не носи коженото си палто, защото ще те оскубят. Оплачи се, че не можеш да спиш. Лекарят ще ти предложи да те преслуша, а ти непрекъснато ще повтаряш, че единственото, от което се нуждаеш, е здрав сън. Докторът ще ти вземе десет долара и ще ти предпише секонал само за една седмица, защото знае, че пак ще се появиш и отново ще му дадеш десет долара. Повярвай, че си струва парите. Може би ще се наложи да пробваш на няколко места - не един доктор ми отказа, - но бъди сигурна, че накрая ще откриеш човека, който ти трябва. Щях да забравя - не посещавай хотел "Маклей", защото е моя територия. Лекарят може да се усъмни.

Дженифър откри своя доктор на Четирийсет и осма улица. Веднага щом лениво измъкна прашния стетоскоп и се престори, че измерва пулса й, тя разбра, че е попаднала точно където трябва. Лекарят измъкна кочана с рецепти и попита:

- Нембутал или секонал?

- От червените таблетки - измънка Дженифър.

- Предписвам ви секонал за една седмица - каза лекарят и й подаде рецептата. - Предполагам, че ще ви подейства добре, но ако почувствате нужда от още, елате пак.

Ан с радост наблюдаваше промяната у Дженифър. Естествено не подозираше за съществуването на таблетките, но с удоволствие установи, че приятелката й спи през нощта. Питаше се дали Тони й е дал известна надежда.




Гласувай:
0



1. анонимен - kukli
29.07.2009 12:25
vse sum se chudela za6to se vika "kukli4ki" i "barbita" na hapchetata. edno i su6top li e s "bonboni"?!
цитирай
2. artdnes - Ето и какво значи изразът:
29.07.2009 12:43
Изразът „долината на куклите” (valley of the dolls) става нарицателен в английския език за пристрастеността към наркотици – най-вече различните видове барбитурати – и е широко използван в съвременната западна култура.

„В долината на куклите
взимам поредното хапче,
усмихвам се студено
и знам, че съм на върха.

Слагам грим още,
за да скрия цялата болка,
но когато съм някой,
не ме е грижа за нищо.

... Малките хапчета ме разсмиват
и аз съм щастлив,
отвътре обаче съм празен
толкова празен.....

Нека играем пиеси,
нека играем игри,
нека бъдем учтиви,
нека продължим да сме кукли.

В този изкуствен живот
останах без грам воля,
но сега е време да изпълня
своята последна роля...”

„Антихрист”, песен от култовата рок опера „Исус Христос Суперзвезда”

„... Аз съм някой друг,
аз съм някой нов,
аз съм някой глупав, точно като теб.
Долината на куклите е
Долината на смъртта ...”

"Born Again", Мерилин Менсън
цитирай
3. анонимен - Manson
30.07.2009 10:19
ха-ха, това с Менсън ми хареса. Все се чудя на кого се мъчи да прилича той, и сега разбирам - на Джаклин Сюзън било... :))))
цитирай
4. анонимен - LBQffKUhkFEhUcSkzT
24.05.2011 08:02
Wow, your post makes mine look febele. More power to you!
цитирай
5. анонимен - KQLnVMFPV
24.05.2011 11:44
That's not just the best awsner. It's the bestest answer!
цитирай
6. анонимен - QYvaLojOIWdSt
24.05.2011 14:45
oqaKm5 <a href="http://ghmvijefhbww.com/">ghmvijefhbww</a>
цитирай
7. анонимен - ZHkBPATkySe
24.05.2011 15:40
7CfbqC <a href="http://ahatkdohjxoc.com/">ahatkdohjxoc</a>
цитирай
8. анонимен - lSGOLzGPJZCtOhJogVn
25.05.2011 17:53
c9KYF7 , [url=http://wmqheaqvumzx.com/]wmqheaqvumzx[/url], [link=http://zyvlaquuxozv.com/]zyvlaquuxozv[/link], http://tzxsaoehxwhi.com/
цитирай
9. анонимен - yuUvUfuq
25.05.2011 18:44
KLRb0U , [url=http://gvgqbduqelfx.com/]gvgqbduqelfx[/url], [link=http://zigteikznqqi.com/]zigteikznqqi[/link], http://yyexevaajlaz.com/
цитирай
10. анонимен - lWgmOOFeEUbY
28.05.2011 14:00
DX4zH6 <a href="http://ydjykoyrghvk.com/">ydjykoyrghvk</a>
цитирай
11. анонимен - TieygbvjLmhhoBHwUSo
28.05.2011 14:07
PdFr8R <a href="http://yszeuxkobmne.com/">yszeuxkobmne</a>
цитирай
12. анонимен - xgJjrNqtoJyNyuC
31.05.2011 17:56
tuCLFt , [url=http://hvxymabheisq.com/]hvxymabheisq[/url], [link=http://iprsqbmgwyam.com/]iprsqbmgwyam[/link], http://hbcbemzpglhq.com/
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: artdnes
Категория: Изкуство
Прочетен: 2210139
Постинги: 742
Коментари: 2626
Гласове: 2205